Niektoré rady ako si porozumieť s vaším lekárom
Mali ste niekedy pocit, že váš lekár
hovorí iným, pre vás nezrozumiteľným jazykom? Ak áno, nemusí to byť tým, že vám
to nepáli alebo nedokážete počúvať. Ak
vyjdete z ordinácie a nemáte jasno v tom, čo vám je, aké možnosti liečby máte
alebo aké vyšetrenia potrebujete, chyba nemusí byť iba na vašej strane.
V
procese liečby je
veľmi dôležitá kvalitná komunikácia medzi vami a
lekárom. Napriek tomu,
niekedy práve tento faktor zlyháva, pacienti sa
cítia ako „číslo diagnózy" a
chýba im pocit ľudskej zaangažovanosti lekára.
Vzťah dôvery a komunikácia je
však interaktívny proces, čo znamená,
že nielen to, ako k
vám pristupuje lekár, ale aj to,
ako vy pristupujete k nemu a
dokážete o svojich ťažkostiach hovoriť,
ovplyvňuje celkový výsledok spolupráce.
Aké sú teda najčastejšie problémy v komunikácii medzi lekárom a
pacientom, a čo môže jej kvalitu zvýšiť?
Lekárom pri komunikácii s pacientmi
robia ťažkosti:
·
Zahmlené a nepresné informácie o zdravotných ťažkostiach;
·
Pasívny
postoj k liečbe a neprebratie zodpovednosti pacienta
za svoje zdravie;
·
Nedisciplinovanosť
pacienta počas liečby a
nedodržiavanie odporúčaní v
životospráve.
Čo môžem urobiť, aby som si s lekárom lepšie
porozumel?
Komunikácia medzi lekárom a pacientom je
špecifická tým, že medzi nimi vládne odborná nevyváženosť. Tú si často
nesprávne interpretujeme tak, že lekár je ten „nadradený“ a pacient
„podradený.“ V iných povolaniach to však takto nevnímame – napríklad, keď sa
profesor medicíny príde poradiť do banky o svojich financiách, nemá pocit, že
finančný poradca je mu nadradený, pretože v určitej špecifickej oblasti toho
vie viac. Podobne funguje aj vzťah lekára a pacienta. Práve vysoká odbornosť
lekára nás k nemu privádza, preto ho vyhľadáme. Náš vzťah by mal byť partnerský
– obaja totiž máme rovnaký záujem: zistiť príčinu našich zdravotných problémov
a nájsť riešenie, ako sa ich zbaviť. Samozrejme, musíme mať na pamäti, že
sú aj pacienti, ktorí sa chcú plne zveriť do rúk lekára a prajú si byť
neinformovaní. Aj takéto želanie treba rešpektovať, lekár by ho však nemal
predpokladať u všetkých svojich pacientov. Čo teda my pacienti môžeme urobiť,
aby sme si s lekárom lepšie porozumeli? Predovšetkým naplno využiť to málo
času, ktoré máme k dispozícii.
1. Pripravte sa na rozhovor s lekárom už doma. Majte na
pamäti, že väčšina ordinácií je pre vás cudzie prostredie, v ktorom sa nebudete
cítiť úplne vo svojej koži. Aby ste v strese nezabudli nejakú dôležitú otázku,
napíšte si v bodoch veci, ktoré chcete so svojím lekárom prediskutovať. Tým,
že si ich premyslíte, budete mať aj príležitosť logicky ich zoradiť.
2. Prejavte sa aktívne. Nečakajte,
na čo sa vás lekár opýta, ale sami hovorte o zdravotných ťažkostiach, ktoré vás
trápia. Snažte sa čo najpresnejšie pomenovať svoj problém. Lekár sa pri stanovovaní
diagnózy odpichne z iného bodu, ak mu poviete iba: „bolí ma noha“, ako keď
poviete: „z ľavého bedra mi vystreľuje ostrá bolesť
smerom ku kolenu, zhoršuje sa to vždy k večeru a bolesť pulzuje.“ Popisujte
svoje pocity, nepredkladajte možné diagnózy – to je úloha lekára.
3. Snažte sa s lekárom udržiavať očný kontakt. Ak je stále
zahľadený do spisu, zdvorilo ho požiadajte o pozornosť. Napríklad: „Prepáčte,
pán doktor, keď sa na mňa nepozeráte, nie som si istý, či ma počúvate.“
4. Požiadajte o súkromie, ak ho potrebujete. Ak vám je
nepríjemné hovoriť o chúlostivých problémoch v prítomnosti inej osoby, jasne
to vyjadrite, nečakajte s problémom na inú (vhodnejšiu) chvíľu. Je
pravdepodobné, že pre lekára a ošetrujúci personál je bežné riešiť aj intímne
problémy pacientov, to však neznamená, že ste aj vy zvyknutí preberať ich pred
širším publikom. Aj keď ste pacientom univerzitnej alebo fakultnej nemocnice,
automaticky to neznamená, že ste súhlasili s tým, že sa vyzlečiete pred
skupinkou medikov. Zákon o zdravotnej starostlivosti, charta práv pacienta aj
etický kódex chránia pacienta pred porušovaním jeho práva na súkromie,
intimitu a dôstojnosť.
5. Zaujímajte sa o svoj zdravotný stav. Aj keď
nemáte medicínske vzdelanie, mali by ste poznať svoj krvný tlak, krvnú skupinu,
vedieť, na čo presne užívate lieky, nakoľko sú nežiaduce účinky závažné.
Našťastie, dnešné krvné i iné testy sa zväčša robia tak, že kritické hodnoty sú
vypísané hrubším písmom alebo inou farbou. Požiadajte lekára, aby vám výsledky
ukázal, hoci nerozumiete všetkým skratkám. Opýtajte sa ho, či všetky hodnoty
máte v norme a ak nie, aké to môže mať príčiny a dôsledky.
6. Robte si poznámky. Aj keď v ordinácii
je vám všetko jasné, neraz sa stáva, že kým prídete domov, polovica informácií
vám vyfučí z hlavy. Nehanbite sa robiť si poznámky – ak vám aj tak niečo vypadne,
môžete si informácie vyhľadať na internete alebo v náučnej literatúre.
7. Vezmite so sebou blízku osobu, ak vo vás zdravotný
problém vyvoláva strach. Je totiž možné, že stres vás
paralyzuje a nebudete schopní pozorne vnímať všetko, čo vám lekár povie.
Ďalšia osoba vám môže pomôcť s poznámkami.
8. Zaujímajte sa, čo môžete urobiť pre zlepšenie
svojho zdravotného stavu a odporúčania berte vážne. Pre lekárov
môže byť frustrujúce stále opakovať zásady zdravej stravy a zdôrazňovať
potrebu pohybu, ak sa v ordinácii stretávajú s pacientmi, ktorí ich zjavne
nepočúvajú. Ani najúčinnejšia liečba nedokáže zázraky, ak telu nepomôžete
vlastným pričinením. Pacient má byť ten, komu na jeho zdraví záleží najviac a
je ochotný preň aj najviac urobiť.
9. Buďte k lekárovi otvorení
a podrobne mu povedzte všetko, čo vás trápi. Nič nezatajujte. Čím viac informácií
má, tým jednoduchšia bude pre neho diagnostika. Povedzte mu aj to, ak máte
psychické problémy.
10. Opýtajte sa lekára, ak vás pošle na
test alebo vyšetrenie, prečo je potrebný a čo všetko môže odhaliť.
11. Pokiaľ máte aj po konzultácii
pocit, že ešte nepoznáte všetky odpovede, pokojne si dohodnite
s lekárom ďalšie stretnutie. Opäť zopakujte rituál so zapisovaním si
všetkého, čo sa chcete dozvedieť.
12. Na záver stručne zrekapitulujte, na čom ste sa
dohodli. Toto je spravidla posledná
príležitosť, ako si vyjasniť, či ste si s lekárom navzájom porozumeli.
13. Poďakujte sa, že vám váš lekár venoval čas
spôsobom, ktorý obom vyhovoval. Zdvorilosť a
ocenenie práce znamená pre mnohých lekárov viac, než si myslíte.